Festiwal Design Thinking Week 2017 – na rzecz zwiększenia zaufania społecznego
- In Design Thinking
- Post 22 kwiecień 2017
Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg bezpłatnych warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych.
- „Sami musimy stać się zmianą do której dążymy” – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku. Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i - co niezwykle ważne - blisko ludzi. - mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia.
Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.
- Design Thinking rozwija w nas empatię i uczy wykorzystywać ją w pracy zawodowej na rzecz lepszej współpracy, pracy interdyscyplinarnej i zespołowej, otwartości na drugiego człowieka i poszukiwania rozwiązań typu ‘win-win’ w codziennych relacjach – również tam, gdzie w grę wchodzą pieniądze. To wszystko buduje zaufanie, bez którego nasza praca staje się ‘syzyfową’. Warsztaty, które organizujemy w ramach DTW2017 mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to, aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać – dodaje Joanna Szustakiewicz.
Co to jest Design Thinking?
To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników, produktów i usług.
Najważniejszym zadaniem jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy. Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe wynalazki i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.
Od empatii do konkretnych rozwiązań
Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.
W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:
- oczekiwane, potrzebne dla danej grupy ludzi,
- możliwe do fizycznego wykonania,
- ekonomicznie uzasadnione.
- Promujemy metodykę Design Thinking ponieważ odgrywa ona ważną rolę w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań. Dzięki myśleniu projektowemu, produkty i usługi lepiej służą użytkownikom, a życie staje się prostsze – mówi prezes Stowarzyszenia TOP 500 Innovators - Katarzyna Walczyk-Matuszyk.
Dla kogo?
Dla każdego chętnego – zarówno osób jak i firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji i innych organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko poprzez wdrożenia nowych, oryginalnych rozwiązań, które są odpowiedzią na autentyczne potrzeby użytkowników.
Gdzie ma zastosowanie?
Festiwal wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań. Do takich z pewnością można zaliczyć wyzwania, przed którymi stanęli uczestnicy poprzednich edycji Design Thinking Week np.: w jaki sposób rewitalizować i zwiększyć atrakcyjność turystyczną regionu czy dzielnicy? Czy też: jak aktywizować zawodowo osoby niepełnosprawne? Albo: „czym” opakować i jak sprzedać innowacyjną technologię, żeby odpowiadała na potrzeby konkretnej grupy odbiorców?
Efektem tych projektów zapoczątkowanych podczas DTW było m.in. wdrożenie modelu działania Inspiratorium Fundacji ERGO Hestii - na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia, gra miejska „Kroniki Nadodrza” realizowana i promowana we Wrocławiu, czy np. Design Thinking Meetups, tj. regularne spotkania integrujące środowisko innowatorów w Gliwicach.
Tak jak w poprzednich edycjach imprezy, w br. organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników, którzy wezmą udział w około 50-ciu bezpłatnych warsztatach, spotkaniach i innych wydarzeniach około festiwalowych w całej Polsce.
PATRONATY HONOROWE/MERYTORYCZNE:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Forum Odpowiedzialnego BiznesuPATRONATY MEDIALNE:
designthinking.pl, Brand 24, odpowiedzialnybiznes.pl, KonceptPARTNERZY:
PERSPECTIVE CSR, Yolk, InfoBrand, SKANSKA, CONTILO, Kongres ObywatelskiNa podstawie informacji przygotowanych przez TOP 500 Innovators oraz portal: designthinking.pl
Osoby do kontaktu
Joanna Szustakiewicz – tel. kom. 797 307 159; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Aleksandra Kalita – tel. kom. 501 693 445, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.