06listopad2018

TOP 500

SHOPA – Design Thinking Workspace w natarciu!

Od grudnia 2013 roku na terenie Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy rozpędu nabiera inicjatywa zapoczątkowana przez grupę fascynatów design thinking. To dzięki ich pasji i ciężkiej pracy powstała pierwsza w Polsce przestrzeń sprzyjająca powstawaniu innowacyjnych rozwiązań dla firm. Stwarza to realną szansę na intensyfikację współpracy miedzy nauką a biznesem oraz nadanie jej zupełnie nowego kształtu.

Wszystko zaczęło się ponad rok temu. Grupa 40 naukowców oraz pracowników centrów transferu technologii odbyła dwumiesięczny staż w ramach programu MNiSW Top500 Innovators na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Tam większość z nich po raz pierwszy poznała założenia metodologii, która zmieniła na świecie podejście do projektowania produktów i usług – design thinking.

Grupa była pod wrażeniem założonego na Uniwersytecie Stanforda „design school” (d.school) w którym studenci w profesjonalnych prototypowaniach kreatywnie rozwiązywali problemy biznesu (np. Audi), które następnie były z powodzeniem wdrażane.

Po powrocie z USA, na pomysł stworzenia podobnej do d.school inicjatywy w Polsce wpadł Radosław Ratajczak, pracownik Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy (UTP). Wraz z innymi „topowiczami” – Piotrem Szewczykowskim, Piotrem Szymańskim, Wiktorem Sroką i Pawłem Żebrowskim oraz ludźmi zarażonymi przez nich ideą design thinking – stworzył na Instytucie Wzornictwa UTP niezwykłe miejsce. Jest to pierwszy w Polsce odpowiednik design school, pod nazwą „SHOPA – Design Thinking Workspace”.



Od grudnia przez SHOPĘ przeszło już ponad 150 osób. Dosłownie i w przenośni. Zespół nie ustaje bowiem w szkoleniach z metodologii design thinking. Do tej pory wiedzę w tym zakresie zdobyło 20 pracowników naukowo-dydaktycznych UTP, 20 przedsiębiorców z województwa kujawsko-pomorskiego oraz przeszło 100 studentów UTP!



SHOPA to także przestrzeń, do której przyjść może każdy. O każdej porze dnia i nocy. Na SHOPĘ składają się na ten moment dwa pomieszczenia, w których znaleźć można wszystko, co potrzebne do twórczej pracy. Do dyspozycji pozostaje salka szkoleniowa oraz „chill-outownia”, czyli miejsce do odpoczynku.

W najbliższym czasie zrealizowanych zostanie 15 projektów dla przedsiębiorstw z regionu kujawsko-pomorskiego, finansowane w ramach działania 8.2.1. “Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Pojawia się również zainteresowanie perspektywą komercyjnej współpracy, dotyczące późniejszego rozwoju inicjatywy, już poza działaniem POKL. Więcej informacji o SHOPIE znaleźć można na stronie internetowej www.shopa.utp.edu.pl oraz fanpage’u inicjatywy www.facebook.com/shopa.utp

* Design thinking to sposób tworzenia i dostarczania użytkownikowi produktów oraz usług, które będą w największym możliwym stopniu spełniać jego potrzeby. Mogą to być potrzeby funkcjonalne (np. uchwyt na smartfona zintegrowany z gniazdkiem elektrycznym i ładowarką) ale również estetyczne (np. nowy rodzaj ergonomicznego opakowania). Design thinking podpowiada co zrobić, aby stworzyć produkt lub usługę dla użytkownika, którą ten szczerze pokocha. Metodą tą posługują się najwięksi światowi giganci – Apple czy Google.

Kalendarz polecanych wydarzeń - lista