06listopad2018

TOP 500

Kategoria: W mediach

Gazeta Wyborcza - pomysł, inspiracja, nieprzeciętność

Design Thinking Week, pierwsze duże przedsięwzięcie stowarzyszenia Top 500 Innovators (500 Najlepszych Innowatorów). Skupia ono młodych naukowców, których polski rząd wysłał na staże na najlepszych uczelniach w USA - Berkeley i Stanford.

W czasie dziewięciotygodniowych zajęć głównym zadaniem polskich doktorantów było dowiedzieć się w Ameryce, jak tamtejsi naukowcy zamieniają badania naukowe w biznes, jak rodzą się innowacje. Po powrocie do Polski mieli się podzielić doświadczeniem na swoich wydziałach, w instytutach czy w parkach technologicznych.

„Topowicze", bo tak nazywają się w swoim gronie, są jak mityczni Argonauci wysłani po złote runo. Ci, którzy wrócili, zachwycili się metodą design thinking, o której postanowili opowiedzieć przedstawicielom różnych środowisk w całym kraju.

Z Katarzyną Walczyk, szefową stowarzyszenia „topowiczów", spotykam się w Cafe Iluzja w kinie Iluzjon w Warszawie.
- Kim jest przeciętny „topowicz"? - pytam Katarzynę. Po jej minie od razu widzę, że użyłam złego przymiotnika. Przeciętny? To są najwybitniejsi ludzie w Polsce!
Katarzyna rysuje na serwetce literę "T". - Pionowa kreska oznacza twoją wiedzę, doświadczenie. To baza, którą polscy naukowcy mają, ale która nie wystarcza, aby osiągnąć sukces. Potrzebuje nakrycia drugą kreską - miękkich kompetencji, np. zwięzłego opowiedzenia, o co ci chodzi. Nikt nie ma czasu na słowotok i nowomowę, w USA prezentacje muszą tyć jasne i krótkie. Wyobraź sobie, że musisz przedstawić pomysł szefowi, jedziecie windą w drapaczu chmur, masz trzy minuty jego uwagi i ani sekundy więcej. To tzw. elevator pitch. W Polsce prawie nikt tak nie umie - tłumaczy.
Katarzyna jest pewna siebie, tryska entuzjazmem, mówi głośno i plastycznie, gestykuluje.
- Dolina Krzemowa to świat horyzontalny.
- Świat horyzontalny? - dopytuję.
- Taki, w którym liczy się przede wszystkim twój pomysł, umiejętności oraz otwartość na współpracę z innymi - słyszę. Stanowisko czy miejsce w strukturze firmy nie są najważniejsze. Porażka nie oznacza katastrofy, ale jest lekcją, która ma przybliżyć nas do celu.

Czytaj więcej w Gazecie Wyborczej

Kategoria: W mediach

Politechnika Krakowska powołała spółkę kapitałową INTECH PK.

Politechnika Krakowska powołała spółkę kapitałową INTECH PK. Będzie się ona zajmować komercjalizacją wyników badań naukowych poprzez zarządzanie prawami własności intelektualnej uczelni, tworzenie i obejmowanie udziałów w spółkach technologicznych zakładanych przez naukowców, uczelnię i partnerów biznesowych, wchodzenie w partnerstwo z podmiotami sektora prywatnego i publicznego oraz udział w konsorcjach. Stworzenie spółki (działającej na zasadach rynkowych, a więc bardziej elastycznych, niż te, którymi obwarowana jest działalność jednostek sektora publicznego) umożliwi uczelni bezpieczne wchodzenie w przedsięwzięcia kapitałowe i projekty inwestycyjne. Przyczyni się też do uproszczenia procedur współpracy z biznesem. Działalność politechnicznej firmy koncentrować się będzie na branżach związanych ze specjalizacją uczelni, zwłaszcza na budownictwie (w tym energooszczędnym), energetyce, ochronie środowiska, nowoczesnych materiałach i teleinformatyce. Prezesem INTECH PK została Izabela Paluch, laureatka programu TOP 500 Innovators, posiadająca doświadczenie w biznesie w dziedzinie wdrażania nowych rozwiązań produktowych i organizacyjnych na rynkach polskim i zagranicznych. Nowy podmiot powstał w ramach Programu SPIN-TECH, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Na polu współpracy z biznesem działają inne instytucje powołane przez PK: Centrum Transferu Technologii PK oraz Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości PK.

Kategoria: W mediach

Dwa dni z Design Thinking na Politechnice Białostockiej

Ponad 1200 osób w całej Polsce uczestniczy w Design Thinking Week 2014. Od 20 do 24 października w Białymstoku, Częstochowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu odbywają się warsztaty, konferencje, spotkania i wystawy prac, których odbiorcami są pracownicy nauki i biznesu, przedstawiciele władz samorządowych, studenci oraz dzieci i młodzież.

Organizatorami spotkania w Białymstoku są: pracownicy Politechniki Białostockiej – uczestnicy Programu TOP 500 Innovators, Białostocki Park Naukowo-Technologicznym Regionalny Punkt Kontaktowy Programów UE.

Design Thinking Week 2014 ma na celu zwiększenie świadomości na temat projektowania innowacyjności w Polsce. Uczestnicy poznają samą metodologię oraz - poprzez udział w warsztatach - osobiste doświadczenie Design Thinking w praktyce. W ramach "DT Week" swoimi doświadczeniami dzielą się specjaliści ze Stanów Zjednoczonych, Europy, a także Polski - uznani wykładowcy oraz praktycy.

Organizatorami tygodnia Design Thinking w Polsce są absolwenci Programu TOP 500 Innovators, którzy pragną dzielić się swoją wiedzą z jak najszerszą grupą odbiorców. Współorganizatorem spotkań jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Czytaj więcej na wrotapodlasia.pl

Kategoria: W mediach

telix.pl - Mamy je w kieszeni, czyli promocje w telefonie

Technologie mobilne, które jeszcze niedawno wydawały się domeną technologicznych geek’ów, weszły na stałe do życia Polaków. Smartfony mamy zawsze pod ręką i korzystamy z nich w różnych sytuacjach. Używamy ich także do jednego z ulubionych sposobów robienia zakupów, czyli polowania na promocje.

– Konsumenci stają się bardziej zorientowani i wykorzystują aplikacje mobilne, by zoptymalizować swoje zakupy, czyli po prostu zaoszczędzić. Szukają informacji przydatnych, które mogą otrzymać tu i teraz, nieważne czy są w tramwaju, w centrum handlowym czy w domu. Jeśli akurat potrzebują proszku do prania, chcą wiedzieć nie tylko to, czy w danym sklepie jest akurat promocja, ale też porównać ceny między sklepami – mówi Michał Pajdak, Business Development Director z Promocje w telefonie, laureat Top 500 Innovators, absolwent Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley.

W raporcie Generation mobile 2014 czytamy także, że odsetek osób, które deklarują, że nie używają smartfonów do zakupów spadł do 30%, czyli aż 70% z nas używa urządzeń mobilnych w procesach zakupowych – dodaje Michał Pajdak z Promocje w telefonie. – Mając to na uwadze, ważne jest, by sklepy zweryfikowały swoją strategię marketingową i dały klientom to, czego ci poszukują. Czyli gazetki nie w skrzynce w bloku, a w smartfonie.

Czytaj więcej na telix.pl

Kategoria: W mediach

biznespomorski.com.pl - Łam schematy! Design Thinking Week 2014 na Politechnice Gdańskiej

Design Thinking Week to projekt absolwentów ministerialnego programu Top 500 Innovators z całej Polski. Jego celem jest upowszechnianie metodyki w środowiskach akademickim, biznesowym, samorządowym i pozarządowym. Jest to tygodniowy cykl wydarzeń obejmujący warsztaty, szkolenia, prelekcje, wystawy oraz projekty oparte na rzeczywistych problemach biznesowych czy społecznych realizowane w całej Polsce.

W Gdańsku projekt jest organizowany przez grupę energicznych i otwartych osób związanych z Politechniką Gdańską, młodych przedsiębiorców i działaczy społecznych oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators, we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem merytorycznym są: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ambasada USA oraz Stanford University.

Czytaj więcej na biznespomorski.com.pl